Selecteer een pagina

Vorige week kwam ik bij toeval Bundles tegen, een bedrijf met een innovatief business model. Bij Bundles koop je geen wasmachine maar betaal je enkel voor het gebruik.

Het business model van Bundles werkt als volgt. Je betaalt een maandbedrag voor het gebruik van de wasmachine en de app. Bundles levert, installeert en onderhoudt de (Miele) wasmachine en koppelt deze aan het internet. Via de app heeft de gebruiker/klant inzicht in het aantal wasbeurten, het verbruik van water, elektriciteit en wasmiddel.

Met deze gegevens en het optimaal instellen van de machine verlaagt Bundles samen met de klant het energie-, water- en wasmiddelverbruik. Daarnaast kan de klant door minder en efficiënter te wassen het maandbedrag aan Bundels zelf verlagen. Wat de beste incentive is om verbruik te verminderen.

Wat ik zo interessant vind aan het business model van Bundles, is dat zij een verdienmodel weten te koppelen aan duurzaamheid. We weten inmiddels dat mensen bewuster worden als er een financiële incentive tegenover staat. Bundles verwerkt dit principe op twee manieren in zijn business model.

Ten eerste hoeft de klant geen wasmachine aan te schaffen, dit scheelt voor een Miele wasmachine al snel €1000,-. Ten tweede stelt Bundles de klant instaat om zijn maandelijkse kosten te verlagen. Zo draagt de klant op een makkelijke manier bij aan duurzaamheid en verlaagt tegelijkertijd zijn of haar kosten.

Dit business model heeft mogelijk nog een ander effect. Ik verwacht dat de klanten van Bundles langdurig klant blijven. Vooral vanwege het feit dat je als klant niet snel geneigd zal zijn om op te zeggen. Je moet dan immers zelf weer een wasmachine kopen, installeren, onderhouden en inregelen. Het overstappen naar een andere aanbieder voelt als een opgave. Dit fenomeen noem je het Lock-in principe.

Zo zie je dat Bundles zich niet op product niveau onderscheidt maar op business model niveau. Bundles produceert immers zelf geen wasmachines. De bundeling van elementen maakt dat zij de markt echt iets nieuws te bieden heeft.

Zoek jij ook een onderscheidend business model? Ik maak graag een afspraak om eens kennis te maken.