Selecteer een pagina

Niemand kan het ontgaan zijn….. we krijgen er een nieuwe supermarkt bij! En niet zo maar één….de eerste online supermarkt van Nederland. De consument reageert positief. De app is in de eerste week al veelvuldig gedownload. Maar de kritieken van de retailexperts zijn niet van de lucht. Kan zo’n kleine partij opboksen tegen de grote inkoopmacht van Ahold en Jumbo? Er zijn toch al vaker dit soort initiatieven geweest? Willen mensen hun boodschappen wel online bestellen? In volgende blog zet ik uiteen waarom ik denk dat Picnic wel gaat slagen.

 

Veel marktonderzoek

Picnic gaat slagen omdat zij in de afgelopen drie jaar grondig marktonderzoek heeft gedaan naar de behoeftes van klanten en het vinden van een juist business model. Door veel vragen te stellen zoals; Hebben klanten behoefte om hun boodschappen op een andere manier te doen? Welke aspecten van bezorging vinden klanten belangrijk? Zouden meer klanten online hun boodschappen doen als de bezorging gratis is? Hebben zij hun business model getoetst en steeds verder aangescherpt.

Lean Start-up methode

De vragen en hypotheses zijn zij gaan testen in kleine pilots. Vanuit deze pilots ontvangt Picnic in een vroeg stadium feedback van klanten. Door deze methode (ook wel de Lean Start-up methode genoemd) toe te passen kunnen zij feedback en inzichten van potentiële klanten snel in hun dienstverlening verwerken. Hiermee vergroot Picnic de kans dat de dienstverlening daadwerkelijk aansluit bij de behoeftes en wensen van potentiële klanten.

Nieuwe markt / blauwe oceaan

Een andere reden waarom Picnic gaat slagen is omdat zij een nieuwe markt creëert die er nu nog niet is, een blauwe oceaan. Slechts 1,5% van de consumenten doet zijn dagelijkse boodschappen online. Na onderzoek van Picnic blijkt dat dit percentage veel groter wordt bij het gratis bezorgen van boodschappen en het aanscherpen van bezorgtijden. Picnic richt zich in haar waardepropositie precies op deze klantbehoeftes. Gratis bezorging op een half uur nauwkeurig.

Een andere waarde die zij creëren is de claim dat zij versere producten hebben tegen de laagste prijs. To good to be true? Picnic kan de kosten flink drukken doordat zij geen winkels en winkelpersoneel heeft. In supermarkten liggen de producten doorgaans al even in de schappen/kratten of in het magazijn. De verse producten die niet verkocht zijn worden weggegooid en afgeboekt. Picnic heeft dit probleem niet en maakt op dit punt geen kosten. Dit kostenverschil kunnen zij in de prijzen verwerken. Zo creëert zij een “blauwe oceaan” waarin ze meer waarde tegen lagere kosten levert.

Bezorging

Het bezorgsproces heeft zij ook onder de loep genomen. Een grote ergernis van klanten is dat de bezorgtijden niet nauwkeurig zijn. Picnic speelt hier op in door de bestelling op een half uur nauwkeurig bij de klant thuis te leveren. Dit willen ze doen door het bezorgproces anders in te richten. De busjes rijden wijkgebonden, zodat ze niet onnodig veel kilometers hoeven te rijden. Verder wordt er drie keer per week bezorgd op tijdstippen die aantrekkelijk zijn voor klanten (bijvoorbeeld in het weekenden en in de avonden). Dit aspect lijkt mij het meest kwetsbaar in het business model. Ik ben heel benieuwd of Picnic deze belofte kan waarmaken.

Managen van één business model

Het laatste argument waarom ik verwacht dat Picnic succesvol zal zijn is dat zij maar één business model hoeven managen in plaats van twee voor Albert Heijn en Jumbo. Deze laatste twee partijen hebben zowel een online business model als een business model voor de fysieke winkels. Dat kost verhoudingsgewijs vaak meer resources en geld. Verder is het lastig om op beide business modellen te excelleren.

De geschiedenis leert ons dat het focussen op een online business model grote spelers als Zalando en Bol.com hebben voortgebracht. Ik ben benieuwd of we Picnic over twee jaar aan dit rijtje kunnen toevoegen.*

*In 2017 blijkt Picnic goed op weg om in 2017 voor het eerst winst te maken, je leest hier meer over in Trouw.